Στόχος υπό έμφαση:
Η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων στον προφορικό και στον γραπτό λόγο μέσα από την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και της αγάπης των παιδιών για τη λογοτεχνία.
Σκοπός: Εξοικείωση των παιδιών με το βιβλίο και μέσω αυτού η ανάπτυξη του γραπτού λόγου και της αγάπης προς τη λογοτεχνία.
Η έμφαση της αυτή συνάδει με τον 4ο στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών : Ποιοτική εκπαίδευση.
Στόχοι:
Η φιλική σχέση που αποκτά σταδιακά το παιδί με το βιβλίο, θέτει τα θεμέλια για τα παρακάτω τα οποία θέτονται αβίαστα ως υπό έμφαση στόχοι:
- Την ανάπτυξη της γλωσσικής έκφρασης
- Την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας
- Την ανάπτυξη της κατανόησης και αφήγησης του κειμένου
- Την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, μέσα από την ταύτιση
- Την καλλιέργεια της φαντασίας
- Της δημιουργίας εσωτερικών κινήτρων και ενδιαφέρον για το διάβασμα
- Την αναγνωστική απόλαυση ενός βιβλίου στον ελεύθερό του χρόνο
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης με σχολικά βιβλία ή/και βιβλία παιδιών |
Δημιουργία ευχάριστων χώρων-γωνιών ανάγνωσης και ακρόασης στις τάξεις και στα εργαστήρια |
Δεκάλεπτη ανάγνωση το πρωί (ΕΕΑ) |
Αξιοποίηση μαθήματος Ελληνικών με έμφαση σε τομείς λογοτεχνίας (π.χ. αλλαγή τέλους σε μια ιστορία, δομικών στοιχείων, προσώπου αφήγησης κ.τ.λ.) |
Αναδίπλωση ποικίλων δημιουργικών δραστηριοτήτων ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών (ιδεοθύελλα, εικονογράφηση, δραματοποίηση, παραμυθοσαλάτα, ομαδική συγγραφή κείμενου /ποιήματος / λίμερικ/χαϊκού, σκιαγράφηση ηρώων, κατασκευή εξωφύλλου, αφίσα, κ.ά.) |
Μεγαλόφωνη ανάγνωση ενός λογοτεχνικού βιβλίου από το δάσκαλο, καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς (Ο Μικρός Πρίγκιπας) και αξιοποίησή του στην τάξη |
Παρουσίαση βιβλίου από παιδιά στην ολομέλεια της τάξης |
Βιβλιαράκι ή/και εργασίες με λογοτεχνικές δημιουργίες παιδιών – ατομικά…ομαδικά |
Ετοιμασία προσωπικού σελιδοδείκτη με συλλογή από όμορφες φράσεις που συναντώ στα βιβλία που διαβάζω |
Ενθάρρυνση των παιδιών για συμμετοχή στο διαγωνισμό «Βιβλιοδρομίες» ή /και Μεταίχμιο. |
Ακρόαση παραμυθιών από το διαδίκτυο ή/και από τη δασκάλα ή/και από καλεσμένο |
Παρουσίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο σχολείο με θέμα τη λογοτεχνία, τα παραδοσιακά παραμύθια κ.τ.λ. |
Διδασκαλία λογοτεχνικών ενοτήτων στα πλαίσια του μαθήματος των Ελληνικών • Δεν Ξεχνώ-Τούρκικη Εισβολή • Δεν ξεχνώ • Παιδί και Σχολείο • 28η Οκτωβρίου |
Παραγωγή γραπτού λόγου από τα παιδιά, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί σε πραγματικές επικοινωνιακές συνθήκες |
Παραγωγή προφορικού λόγου από τα παιδιά σε πραγματικές επικοινωνιακές συνθήκες • Ανακοίνωση για συνάντηση με γονείς • Κείμενο τελικής γιορτής • Ομιλία τελειοφοίτων • Περιγραφή σχεδιασμού πειράματος και ανακοίνωση αποτελεσμάτων • Συζήτηση σε περιβαλλοντικά θέματα και επιχειρηματολογία |
Αξιοποίηση των εισηγήσεων για παραγωγή γραπτού λόγου από τα παιδιά της Στ΄ τάξης, στην ενότητα 4 (Διατροφή), σε σχέση με τις προσπάθειες για Ομαλή Μετάβαση στην Α΄ Γυμνασίου |
Αξιοποίηση των ιδεών για δημιουργικές εργασίες, που περιλαμβάνονται στο «Μενού Γλωσσικής Μάθησης» |
• Ενότητες 5 (Ασφαλώς Κυκλοφορώ) και 10 (Λέξεις φτερουγίζουν πέρα, ταξιδεύουν στον αγέρα) |
• Ενότητες 11 (Πνευματικά Παιχνίδια) και 15 (Τηλεόραση) |
• Ενότητες 9 (Συσκευές) και 13 (Τρόποι ζωής και Επαγγέλματα) |
Μελέτη και αξιοποίηση των διδακτικών εργαλείων παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, όπως παρουσιάζονται από την Ομάδα Εργασίας Ελληνικών |
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Δημιουργία επιτροπής φιλαναγνωσίας σε συντονισμό με το ΚΜΣ |
Ενημέρωση από τη σύμβουλο Ελληνικών για καλές πρακτικές καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας |
Με αφορμή τη μέρα των Γραμμάτων (30/1) και τη Μέρα του βιβλίου (2/4) οργανώνονται ανάλογες εκδηλώσεις και αφιερώματα (προκήρυξη διαγωνισμών παραμυθιού / ποίησης, βιβλιοπαρουσιάσεις, κ.ά.) |
Έκθεση βιβλίου. Στόχος: ανάδειξη του καλού λογοτεχνικού βιβλίου – κριτήρια επιλογής |
Παζαράκι χρησιμοποιημένων βιβλίων ( με αγορά ή ανταλλαγή)- ΚΜΣ και Δασκάλα Αγωγής Υγείας |
Γνωριμία με έργα συγκεκριμένου λογοτέχνη: • Μαρίνα Γιώτη • Μαρία Λάμπρου • Σώτος Βοσκαρίδης (σκιτσογράφος) • Επιθεωρήτρια Ελένη Αρτεμίου Φωτιάδου |
Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Λεμεσού |
Παρουσίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο σχολείο με θέμα τη λογοτεχνία, τα παραδοσιακά παραμύθια κ.τ.λ. |
Βιωματικό πρόγραμμα για φιλαναγνωσία «Μικρός Οδυσσέας» |
Αξιοποίηση ανθολογίου – διδασκαλία λογοτεχνικών κειμένων σε κάθε ενότητα των ελληνικών |
Εβδομάδα φιλαναγνωσίας με ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων με προσκεκλημένους συγγραφείς. Πρόσκληση συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας. Συνέντευξη από τα παιδιά. |
Έκθεση έργων τέχνης βασισμένων σε λογοτεχνικά βιβλία (δημιουργία λεζάντας/ γράφουν κάποια φράση από το βιβλίο που τους άρεσε) |